Fältbiologerna: Kajplatsen

Kajplatsen – ditt fältbiologforum på nätet. Sedan 1996.

Du är inte inloggad.

#1 2006-06-04 18:19

Slarga
Skogsninjawannabe
Från: Östersund
Registerad: 2005-10-08
Webbsida

Ständigt dessa "Ensamma Fågelungar"!!!

Nyss ringde en tant och undrade vad hon skulle ta sig till. Två fågelungar hade ramlat ur ett bo. Alltid blir det så när våren kommer. Naturen gör sig sedd och det chockerar en del. En gubbe ringde en gång och undrade vad han skulle göra med uggelungen som satt på en sten i skogen. Och för två år sedan släpades en oskyldig måsunge till GävleDala-kansliet där den fick framleva en vecka i en låda, född på uppblött fisk och bröd, tills den kunde deporteras till nån som tog hand om skadade djur. Varför kan folk inte bara låta naturen sköta sig själv? Fågelmamman har koll på ungarna om hon inte har dött, och annars så blir det bara kretslopp av det hela.

Vad säger du till de envisa människorna som ringer?

Linnea: Ska vi börja packa nu kanske?
Minifältis J: Mmm.... Jag känner en som heter Slarga!
Linnea: Jaha, ja det gör jag oxå.
Minifältis J: Fast vet du? Egentligen, egentligen så heter han LARS!

#2 2006-06-05 00:24

beth
medlem
Från: Malmö
Registerad: 2006-01-10

Re: Ständigt dessa "Ensamma Fågelungar"!!!

på en destruktiv dag säger jag åt dem att slicka på fåglarna och se vad som händer…

en annan dag ber jag dem bara att vända sig till någon annan som har mer koll, typ kopmmunens parkförvaltare brukar ha nån som har hand om stadens fåglar (iaf i malmö), eller djursjukhuset (om man tror att mamman är död), de brukar ha många goda tips och råd….

#3 2006-06-05 09:06

Linsen
medlem
Registerad: 2005-12-06

Re: Ständigt dessa "Ensamma Fågelungar"!!!

Vi har roliga samtal också, men kluriga fågelfrågor passar vi vidare till Skånes ornotologiska förening. Den roligaste som jag kan komma på nu var när en äldre dam ringde och sa att en Berguv satt sig i ett träd i hennes trädgård för två dagar sedan, dagen efter hade det tillkommit en och när hon tittade ut idag så hade det varit tre, hennes fråga var om de nästa dag skulle vara fyra.

Det lät en smula otroligt att hon skulle ha berguv i trädgården eftersom jag visste att Berguv var ganska ovanlig och att det finns en familj i ett stenbrott utanför Lund som är en sevärdhet för hela Skåne. Jag försökte lugna henne med att säga att jag inte trodde det, samtidigt som jag framhöll att jag inte heller var en expert på ämnet.

Senare ringde hon upp och sa att det var ormvråkar istället, men jag kunde fortfarande inte förutspå antalet för morgondagen.

Sidfot