Fältbiologerna: Kajplatsen

Kajplatsen – ditt fältbiologforum på nätet. Sedan 1996.

Du är inte inloggad.

#1 2006-02-23 09:53

Slarga
Skogsninjawannabe
Från: Östersund
Registerad: 2005-10-08
Webbsida

Fågelinfluensa-hype

Nu börjar folk ringa till mig på distriktskansliet och undra om de törs mata gråsparvar och fortsätta ha höns. Så vitt jag vet är det ingen fara om man låter bli att äta fågelbajs, ha fåglarna i sin säng och umgås med dem 24h/dygnet i flera veckor. (Detta förutsatt att fågeln skulle vara smittad vilket risken inte verkar vara särskilt stor för.)
Men jag hänger inte alls med i media – är det värsta hypen nu bara för att skrämma folk och sälja lösnummer?

Linnea: Ska vi börja packa nu kanske?
Minifältis J: Mmm.... Jag känner en som heter Slarga!
Linnea: Jaha, ja det gör jag oxå.
Minifältis J: Fast vet du? Egentligen, egentligen så heter han LARS!

#2 2006-02-23 17:15

Lina.Herbertsson
medlem
Registerad: 2006-01-08

Re: Fågelinfluensa-hype

Japp. Det verkar dessutom i media som om det är vilda fåglar som sprider influensan, vilket det hittills inte funnits några som helst belägg för. Spridningen har inte följt fåglarnas flyttvägar utan istället mänskliga handelsstråk. Dessutom har de vilda fåglar som drabbats främst varit vattenlevande fåglar såsom skarvar, svanar, änder etc, då dessa smittas via vatten som förorenats via guanoutsläpp från hönserier eller liknande. Därför tror jag inte ens att det skulle finnas särskilt stora risker med småfågelmatning ens om vi var omgivna av den s.k. fågelinfluensen (i Vår Fågelvärld kallad fjäderfäinfluensan).

#3 2006-02-23 20:36

naturbarn
medlem
Från: Jönköping (Bankeryd)
Registerad: 2006-01-22

Det stämmer absolut! Vill du läsa mer kan du kolla på http://www.sofnet.org/

#4 2006-02-25 14:33

joelar
medlem
Från: Umeå
Registerad: 2006-01-12
Webbsida

Det är ju tungt drivet av läkemedelsindustrin, det har ju märkts från början. Alla var tvungna att köpa tamiflu, nästa grej är vaccin. Väldigt bekväm grej att mjölka pengar ur. Det är ju inte direkt nytt heller att läkemedelsindustrin använder så kallade nyheter för att nå ut med sina gifter…

#5 2006-02-28 12:41

Slarga
Skogsninjawannabe
Webbsida

Igår ringde en tjej från aftonbladet.se till min mobil och sa att hon ringt vår växel (antar att hon menade kansliet) för att få snacka med nån som hade nåt att säga om fågelinfluensan. De skulle ringa upp, men när hon ringde tillbaka, trött på att vänta, var telefontiden slut, så hon ringde till mig för att få reda på vem hon kunde snacka med. (Undrar hon fick tag i just mitt nummer.) Innan jag hann säga “kolla på internet efter fältbiologisekreterarens telfonnummer” dog dock min mobil.
De kommer nu, var beredda.

Sedan läste jag i Metro att regeringen har fet beredskap, fågar dör i Frankrike och det kommer att slå till närsomhelst i Sverige och det är skitfarligt. Kan inte nån smart fågelsnubbe gå ut och säga i Fältbiologerna Riks namn att folk ska lugna ner sig tio kilo?

#6 2006-02-28 15:21

joelar
medlem
Webbsida

Jag vet inte riktigt vad höns brukar få för föda, men jag antar att det är hönsavfall… delvis koblod är det väl iofs… Nå nu har vilda fåglar dött i Sverige så nu sätts väl beredskapen igång.

#7 2006-02-28 16:20

jonas
Lortigt troll
Registerad: 2006-02-01

Jag pratade också med tjejen från aftonbladet, la faktiskt ner lite tid på att leta efter nån som kunde säga nåt vettigt (smart fågelsnubbe eller -brud) och läste på lite själv men det verkade som om dom mest ville höra att det inte är farligt.

Om man vill ta en crash course om fågelinfluensan så är sofnet.org som nämndes tidigare bra, who.org har också lättillgängligt och matnyttigt material.

#8 2006-02-28 20:23

sagoskog
medlem
Webbsida

Det här är intressant.
Senast förra veckan såg jag två döda duvor mitt på torget, det är en ovanlig syn men den inträffar då och då. Det oroväckande var att människorna som jag pratade med det om blev vettskrämda. Det spelade ingen roll vad jag sade.. vågen av fågelinfluensarädslan hade redan sköljt över dom.

Vad kan man som fältbiolog göra för att hindra denna rädsla som börjar ta sitt grepp om människorna i vår omgivning? Har någon ett förslag?

#9 2006-02-28 20:41

jonas
Lortigt troll

Jag tror folk kommer lugna ner sig när dom ser att berörda myndigheter agerar rätt coolt.

Vore kanske intressant att gå ut med ett pressmeddelande där vi tar upp vad som verkligen är läskigt med fågelinfluensan; att otroligt många människor förlorar en viktig inkomst- och proteinkälla när tamfåglar dör eller nödslaktas, fågelinfluensan sätter ytterligare press på människor och lantbruk med små marginaler.

#10 2006-02-28 21:23

Cristoffer
Fältis
Från: Norrköping
Registerad: 2005-11-05

Ja där har du något vi kan jobba med! Jordbruksfrågor. Skriv gärna och skicka ut, jag har pressadresser om det behövs.

Senast redigerat av Cristoffer (2006-02-28 21:23)

#11 2006-02-28 21:36

joelar
medlem
Webbsida

> jonas skrev:

>Vore kanske intressant att gå ut med ett pressmeddelande där vi tar upp vad som verkligen är läskigt med fågelinfluensan; att otroligt många människor förlorar en viktig inkomst- och proteinkälla när tamfåglar dör eller nödslaktas, fågelinfluensan sätter ytterligare press på människor och lantbruk med små marginaler.

Ja det slår ut lantbrukarna i asien som blir ett billigt och lättrörligt proletariat i industrins händer, investera i asienaktier!

#12 2006-03-01 12:38

Runesj
medlem
Registerad: 2006-01-05

jeps. häftig möjlighet att få lite PR. kanske man kunna säga nåt om att det inte är så jäkligt smart att ha många fåglar packat så mycket att de skiter på varandra… att få folks ögon upp för det småskaliga, närproducerade, ekologiska, kvalitativa och rättvisa. Och när folk frågor om det då bli nog mat då svara med att det är inte för lite mat utan det är för många människor på jorden. Och mena det allvarligt.

Fältpedagogen. Om 3-5 år är dina minifältisar aktiva fältbiologer! Starta klubb nu¨och rädda världen.

#13 2006-03-01 13:36

joelar
medlem
Webbsida

Jag antar att framtagningen av hönsraser går till på samma sätt som med hundraser; att man inavlar för att få fram en specifik ras som producerar mycket och stora ägg, vad de sen har för motståndskraft mot sjukdomar spelar nog inte så stor roll för dem. Sen är det väl säkert antibiotika i maten för att ytterligare undergräva hälsan.

#14 2006-04-14 13:02

Slarga
Skogsninjawannabe
Webbsida

Var tog fågelinfluensan vägen? Jag har inte sett en löpsedel på flera veckor…

#15 2006-04-14 19:04

joelar
medlem
Webbsida

Ja det är lite öde… de måste väl hitta på något nytt för att folk ska orka lyssna på det…

#16 2006-04-18 21:24

jonas
Lortigt troll

Dom snackade faktiskt om det på ekot häromdagen; jordbruksverket hälsar att folk ska hålla sina höns inne även i fortsättningen.

#17 2006-04-19 14:09

Slarga
Skogsninjawannabe
Webbsida

Så pass. Då ska jag tänka på det. De får väl sova på sofforna då.

#18 2006-05-24 19:10

schnigel
medlem
Registerad: 2006-03-28

Med tanke på http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_12749980.asp så kanske det är dags att kompletera policyn http://www.faltbiologerna.se/kajplatsen/viewtopic.php?id=123
med:
Slicka inte på några döda indonesier!

Sidfot